Page 51 - Gulsa Magazin 6
P. 51

nolojiye yatırım yapmaya ve ayrıca teknoloji yoluyla öğretim
                                                              için fakülte eğitimine ve alt yapısına yatırım yapmaya teşvik
                                                              etmelidir. Sanal gerçeklik uygulamaları geliştirilecek, hatta
                                                              online eğitime de uyarlanacak ve motor beceri gelişimi des-
                   Diş hekimliği fakültelerinde               teklenecektir. Dijital ortamlarda hakların yönetimi, etik ve

                   eskiden olduğu gibi                        dürüstlük daha fazla konuşulacaktır. Dişhekimliği öğrenci-
                                                              lerinin toplumda bir etki yaratma ve böyle bir kriz sırasın-
                   kalabalık sınıflarda didaktik              da yardımcı olma becerisine sahip olmaları için müfredatta
                                                              meslekler arası işbirliği eğitimi güçlendirilmelidir. Öğrenci-
                   eğitimlerin yapılması                      lerin kendi öğrenmelerini yönetebilme ve zamanı öğrenme

                   yerine, küçük gruplarla                    için kullanma becerilerinin de geliştirilmesi gerekir.
                   eğitim imkanlarının                        Pandemiden sonra eğitim eskisi gibi olmayacaktır.   Eğitim
                                                                                                        34
                   oluşturulması için kurumlar                sisteminde daha önce görmezden gelinen sorunlarla ilgili
                                                              çözümler üzerinde düşünmek zorunda kalınacak; öğrenci-
                   alt yapı, müfredat, ve                     ler öğrenme sorumluluklarını alacak, kendi öğrenmelerini
                                                              sahiplenecek ve ihtiyaç duydukları konular için bilgi sahibi
                   öğretici eğitimleri açısından              olmak zorunda kalacaklardır. Eğitimde sağlık koşulları ve
                   geliştirilmelidir.                         enfeksiyon kontrolü daha fazla konuşulacak ve dolayısıyla
                                                              kalabalık öğrenci kontenjanlarımızın azaltılması daha fazla
                                                              önem kazanacaktır. Diş hekimliği fakültelerinde eskiden ol-
                                                              duğu gibi kalabalık sınıflarda didaktik eğitimlerin yapılması
                                                              yerine,  küçük  gruplarla  eğitim  imkanlarının  oluşturulması
                                                              için kurumlar alt yapı, müfredat, ve öğretici eğitimleri açı-
                                                              sından geliştirilmeli, 11,32  sınıf derslerinin yanında klinik sınıf-
          de geliştirmesi için destek verir. Geri bildirimlerinde; neler   larda ağırlıklı olmak üzere ters yüz öğrenim, vakaya dayalı
          güzel yapılmıştı, nasıl geliştirilebilir, sorularını cevaplar. Öğ-  öğrenim, probleme dayalı öğrenim gibi öğrencilerin aktif
          rencinin geri bildiriminde ise; “Neyi güzel yaptım?”, “Bece-  oldukları  ve kanıta dayalı klinik akıl yürütme becerilerinin
          rimi geliştirmek için neler yapabilirim?”, “Mükemmel olması   gelişeceği yöntemlerin yaygınlaşması gerekir. Eğitmenle-
          için neler yapabilirim?” sorularını yanıtlayarak kendisi hak-  rin online vaka çözüm senaryoları için radyograf, fotoğraf
          kında geri bildirim verir; kendisini de notlandırır. 13  ve klinik veri arşivleri oluşturmalarına daha fazla ihtiyaç
                                                              duyulacaktır. Sanal klinik senaryo çeşitliği sunan yazılım
          Fakülte ve yönetimler, öğrencileri bu dinamik ortamda   programları geliştirilecektir. Uygulama eğitimlerinde ölçme
          uzaktan öğrenmeye devam etmek için meşgul ve motive   ve değerlendirmenin çıktıya ve geri bildirime dayalı olarak
          olmalarını sağlarken, devlet ve devlet kurumlarının tavsi-  yeniden yapılandırılması, “göz at ve puanla” yöntemi yerine
          yelerine uyma ihtiyacını dengelemek için de mücadele et-  yapılandırılmış kontrol listeleri ve ölçeklerle desteklenme-
          mektedir. Yeni eğitim öğretim yöntemlerine alışması gere-  si, öğrencilerin kendi kendilerini değerlendirerek, yaşam
          ken, güvenlik ve sağlıklarından korkan öğrenciler arasında   boyu öğrenme becerilerini destekleyecektir. 24,25  Pandemi,
          büyük bir endişe vardır. Okul yönetimi, öğrencilere durumla   kurumlara ve eğitmenlere klinik öncesi ve klinik uygulama
          başa çıkmaları için psikolojik danışmanlık sunabilir.  Derse   yöntemlerinde de güncelleme yapma gereğini hatırlatmış-
                                                     31
          devam ve not verme politikaları ile ödevlerin hazırlanması,   tır. 33
          öğrenciler arasındaki kaygıyı azaltmak üzere yeniden plan-
          lanmalıdır. Açık iletişim,  kolayca ulaşılabilen doğru bilgi ve   Belirsiz evde kalma kararları  nedeniyle, okul takvimleri ve
          önemli kararların hızlı bir şekilde yayılması, öğrenciler, öğ-  programları etkilenmekte; mezun olan dişhekimliği öğren-
          retim üyeleri ve personelin yanı sıra, hastaların bilinmeye-  cilerinin yeterliliğini belgeleme sorumluluğu dişhekimliği
          ne ilişkin korkularını gidermeye yardımcı olabilir. 13  fakültelerine düşmektedir. Alınan önlemler, yakın zamanda
                                                              kurumlarda başlayan uygulama eğitimlerine rağmen, yetkin
          Okul yönetimi, öğrenciler, öğretim üyeleri ve personel için   bir diş hekimi olmak için gerekli olan beceri, bilgi, yetenek ve
          okul web sitesinde sık sorulan soruların yanıtlarını içeren   davranışı içeren bir değerlendirme tasarlamak veya mezun-
          bir bağlantı oluşturabilir; işlemler, programlar ve takvimler-  ların yetkinlik eksiklerini telafi için mezuniyet sonrası belirli
          le ilgili endişeleri giderebilir. 14
                                                              sürelerle kurum dışı staj uygulamaları planlamak çok önemli
          SONUÇ                                               olabilir.

          Kurumlar, üniversiteler ve şirketler, COVID-19 enfeksiyonu-
          nun önlenmesi ve tedavisi için daha hızlı testler ve daha iyi   KAYNAKLAR
          önlemler geliştirmek için gayretle çalışmaktadır. Dişhekim-
          liği okulları, politikalarını ve protokollerini yeniden değer-  1. Li Q, Guan X, Wu P et al.Transmission dynamics in Wuhan, China of novel
          lendirmeye ve önceliklendirmeye odaklanmalı, gelecekteki   coronavirus-infected pneumonia. N Engl J Med 2020; 382: 1199-1207.
          olası salgın durumunda ayrıntılı bir acil durum planı oluştu-  2. Huang C, Wang Y, Li X et al. Clinical features of patientsinfected with 2019
                                                              novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet 2020; 395:
          rulmalıdır. Bu deneyim aynı zamanda dişhekimliği okullarını   497-506.
          yetkinlik temelli eğitimlerini yeniden yapılandırmaya, müf-  3. Iyer P, Aziz K, Ojcius DM. Impact of COVID-19 on dental
          redatlarına kalıcı olarak uzaktan eğitim seçeneklerini dahil   education in the United
          etmeye, psikomotor becerileri geliştirmek için haptik tek-  States. J Dent Educ 2020; 84: 718-722.  49


                                                                                                        sayfa
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56