Page 51 - Gulsa Magazin 6
P. 51
nolojiye yatırım yapmaya ve ayrıca teknoloji yoluyla öğretim
için fakülte eğitimine ve alt yapısına yatırım yapmaya teşvik
etmelidir. Sanal gerçeklik uygulamaları geliştirilecek, hatta
online eğitime de uyarlanacak ve motor beceri gelişimi des-
Diş hekimliği fakültelerinde teklenecektir. Dijital ortamlarda hakların yönetimi, etik ve
eskiden olduğu gibi dürüstlük daha fazla konuşulacaktır. Dişhekimliği öğrenci-
lerinin toplumda bir etki yaratma ve böyle bir kriz sırasın-
kalabalık sınıflarda didaktik da yardımcı olma becerisine sahip olmaları için müfredatta
meslekler arası işbirliği eğitimi güçlendirilmelidir. Öğrenci-
eğitimlerin yapılması lerin kendi öğrenmelerini yönetebilme ve zamanı öğrenme
yerine, küçük gruplarla için kullanma becerilerinin de geliştirilmesi gerekir.
eğitim imkanlarının Pandemiden sonra eğitim eskisi gibi olmayacaktır. Eğitim
34
oluşturulması için kurumlar sisteminde daha önce görmezden gelinen sorunlarla ilgili
çözümler üzerinde düşünmek zorunda kalınacak; öğrenci-
alt yapı, müfredat, ve ler öğrenme sorumluluklarını alacak, kendi öğrenmelerini
sahiplenecek ve ihtiyaç duydukları konular için bilgi sahibi
öğretici eğitimleri açısından olmak zorunda kalacaklardır. Eğitimde sağlık koşulları ve
geliştirilmelidir. enfeksiyon kontrolü daha fazla konuşulacak ve dolayısıyla
kalabalık öğrenci kontenjanlarımızın azaltılması daha fazla
önem kazanacaktır. Diş hekimliği fakültelerinde eskiden ol-
duğu gibi kalabalık sınıflarda didaktik eğitimlerin yapılması
yerine, küçük gruplarla eğitim imkanlarının oluşturulması
için kurumlar alt yapı, müfredat, ve öğretici eğitimleri açı-
sından geliştirilmeli, 11,32 sınıf derslerinin yanında klinik sınıf-
de geliştirmesi için destek verir. Geri bildirimlerinde; neler larda ağırlıklı olmak üzere ters yüz öğrenim, vakaya dayalı
güzel yapılmıştı, nasıl geliştirilebilir, sorularını cevaplar. Öğ- öğrenim, probleme dayalı öğrenim gibi öğrencilerin aktif
rencinin geri bildiriminde ise; “Neyi güzel yaptım?”, “Bece- oldukları ve kanıta dayalı klinik akıl yürütme becerilerinin
rimi geliştirmek için neler yapabilirim?”, “Mükemmel olması gelişeceği yöntemlerin yaygınlaşması gerekir. Eğitmenle-
için neler yapabilirim?” sorularını yanıtlayarak kendisi hak- rin online vaka çözüm senaryoları için radyograf, fotoğraf
kında geri bildirim verir; kendisini de notlandırır. 13 ve klinik veri arşivleri oluşturmalarına daha fazla ihtiyaç
duyulacaktır. Sanal klinik senaryo çeşitliği sunan yazılım
Fakülte ve yönetimler, öğrencileri bu dinamik ortamda programları geliştirilecektir. Uygulama eğitimlerinde ölçme
uzaktan öğrenmeye devam etmek için meşgul ve motive ve değerlendirmenin çıktıya ve geri bildirime dayalı olarak
olmalarını sağlarken, devlet ve devlet kurumlarının tavsi- yeniden yapılandırılması, “göz at ve puanla” yöntemi yerine
yelerine uyma ihtiyacını dengelemek için de mücadele et- yapılandırılmış kontrol listeleri ve ölçeklerle desteklenme-
mektedir. Yeni eğitim öğretim yöntemlerine alışması gere- si, öğrencilerin kendi kendilerini değerlendirerek, yaşam
ken, güvenlik ve sağlıklarından korkan öğrenciler arasında boyu öğrenme becerilerini destekleyecektir. 24,25 Pandemi,
büyük bir endişe vardır. Okul yönetimi, öğrencilere durumla kurumlara ve eğitmenlere klinik öncesi ve klinik uygulama
başa çıkmaları için psikolojik danışmanlık sunabilir. Derse yöntemlerinde de güncelleme yapma gereğini hatırlatmış-
31
devam ve not verme politikaları ile ödevlerin hazırlanması, tır. 33
öğrenciler arasındaki kaygıyı azaltmak üzere yeniden plan-
lanmalıdır. Açık iletişim, kolayca ulaşılabilen doğru bilgi ve Belirsiz evde kalma kararları nedeniyle, okul takvimleri ve
önemli kararların hızlı bir şekilde yayılması, öğrenciler, öğ- programları etkilenmekte; mezun olan dişhekimliği öğren-
retim üyeleri ve personelin yanı sıra, hastaların bilinmeye- cilerinin yeterliliğini belgeleme sorumluluğu dişhekimliği
ne ilişkin korkularını gidermeye yardımcı olabilir. 13 fakültelerine düşmektedir. Alınan önlemler, yakın zamanda
kurumlarda başlayan uygulama eğitimlerine rağmen, yetkin
Okul yönetimi, öğrenciler, öğretim üyeleri ve personel için bir diş hekimi olmak için gerekli olan beceri, bilgi, yetenek ve
okul web sitesinde sık sorulan soruların yanıtlarını içeren davranışı içeren bir değerlendirme tasarlamak veya mezun-
bir bağlantı oluşturabilir; işlemler, programlar ve takvimler- ların yetkinlik eksiklerini telafi için mezuniyet sonrası belirli
le ilgili endişeleri giderebilir. 14
sürelerle kurum dışı staj uygulamaları planlamak çok önemli
SONUÇ olabilir.
Kurumlar, üniversiteler ve şirketler, COVID-19 enfeksiyonu-
nun önlenmesi ve tedavisi için daha hızlı testler ve daha iyi KAYNAKLAR
önlemler geliştirmek için gayretle çalışmaktadır. Dişhekim-
liği okulları, politikalarını ve protokollerini yeniden değer- 1. Li Q, Guan X, Wu P et al.Transmission dynamics in Wuhan, China of novel
lendirmeye ve önceliklendirmeye odaklanmalı, gelecekteki coronavirus-infected pneumonia. N Engl J Med 2020; 382: 1199-1207.
olası salgın durumunda ayrıntılı bir acil durum planı oluştu- 2. Huang C, Wang Y, Li X et al. Clinical features of patientsinfected with 2019
novel coronavirus in Wuhan, China. Lancet 2020; 395:
rulmalıdır. Bu deneyim aynı zamanda dişhekimliği okullarını 497-506.
yetkinlik temelli eğitimlerini yeniden yapılandırmaya, müf- 3. Iyer P, Aziz K, Ojcius DM. Impact of COVID-19 on dental
redatlarına kalıcı olarak uzaktan eğitim seçeneklerini dahil education in the United
etmeye, psikomotor becerileri geliştirmek için haptik tek- States. J Dent Educ 2020; 84: 718-722. 49
sayfa