Page 50 - Gulsa Magazin 6
P. 50
etmelerinin kontrolü oldukça güçtür. Yüz-yüze klinik eğiti-
me başlayan öğrenciler aşı programlarından faydalanabilse
de klinik öncesi öğrencilerimizde henüz bu uygulama yapı-
lamamış; ülkemizdeki fiziksel alt yapı ve kalabalık öğrenci
gruplarına sahip kurumlar klinik öncesi eğitime online ola-
rak devam etme kararı almak zorunda kalmıştır.
Çukurova Üniversitesi’nde, preklinik uygulama dersleri için
yakın çekim videolar hazırlanarak salgın sürecinde online
uygulama eğitimleri sürdürülmüş; 7-8 yıldır uygulamalı
13
ev ödevi yapan öğrencilerin, evlerinde preklinik ödevler için
kurdukları atölyelerde, sürece kolayca adapte oldukları göz-
lenmiştir. Çene modellerini uygulama çalışmaları esnasında
evdeki atölye masalarında işkence aletlerine monte etmiş-
ler; böylece simülasyon ortamını taklit ederek çalışmışlardır.
Pandemi döneminde klinik öncesi uygulamalara yönelik ola-
rak total protez çalışmaları için hasta tomografilerinden 3
boyutlu yazıcı ile dişsiz çeneler oluşturulmuş; aynı yöntem-
le üretilen, pulpayı taklit eden yapay dişler üzerinde de çalı-
şılmıştır. Bu uygulamalarda online geribildirime çok önem
13
verilmiş; öğrencilerin ödevleri üzerinde yorumlar yaparken,
eğitmen tarafından sözlü videolar çekilmiş; videolar üzerin-
de öğrencilerin hataları çizimler yapılarak gösterilmiştir.
Klinik ortamda uygulamaların fazlaca mücadele ve risk teş-
kil etmesi nedeniyle değerlendirmeler genellikle online or-
tamda yapılmakta, performans görevleri uygulamaların de-
ğerlendirilmesi için öne çıkmaktadır.
13
tarafından pandemi sürecindeki teorik ve uygulama eğitimi Öğrencilerin uygulamaları yaparken kendi kendilerini de-
ile değerlendirmelerde yaşanan sorunlar ve öneriler payla- ğerlendirmelerine fırsat vermek, uygulamaları öğrenme-
şılmış; Kongre Sonuç Bildirgesi kongre web adresinde, 20 lerinde kolaylık sağlamak için kontrol listeleri ve ölçeklerin
Ocak 2021 tarihinden itibaren okuyucuların dikkatine su- hazırlanması ve uygulanması ayrıca önem kazanmıştır.
24
nulmuştur. 13 Uygulama eğitimleri esnasında eğitmenlerin uygulama
anında ve sonrasında yapacakları geri bildirimler, gerek kli-
Klinik eğitimde işlem sırasında kişisel koruyucu ekipmanlar- nik öncesi ve gerekse klinik uygulamalardaki öğrenci başa-
la donatılmış, mesafeli ve seyreltilmiş öğrenci gruplarıyla rıları üzerinde önemli etkiye sahiptir. 24,25
(haftanın bir günü bir takım, ikinci gün diğer takım öğren-
ci ile), bulaş riskini azaltmak için öğrenci takımlarında dört Değerlendirme ölçekleri farklı yapılarda olabilir. Örnek bir
24
elli çalışma planlanarak (bir öğrencinin uygulama yaparken ölçeğin yapısı ve skor tanımlarını 1 en başarısız – 6 en başa-
diğer öğrencinin akranına dental yardım yapması), ağız gar- rılı olarak belirtecek olursak: 13
garaları, rubber dam uygulamaları, doğal havalandırmalı,
yüksek tavanlı ortamların olmadığı durumlarda aerosol içe- (1) uygulamayı yapamaz; uygulama esnasında zarar ver-
ren uygulamaların kabinlerde yapılması, yüksek emiş gü- miştir veya önemli basamakları takip edememiştir. (2) uy-
cüne sahip aspiratör kullanılması, hastalar ve öğrencilerin gulamayı mevcut durumda bağımsız olarak yapamaz; uygu-
HES kodu sorgulanması ve ayrı girişleri kullanarak kuruma lamanın büyük bir kısmı eğitmen tarafından yapılmış veya
alınmaları, ateş, öksürük vs bulguların işlem öncesinde ve gösterilmiştir. (3) uygulamayı bağımsız olarak yapamaz;
kuruma girişlerde sorgulanması gibi önlemlerin alınma- uygulamayı, eğitmenin tarifi veya uygulamaya yardımcı
sı önerilmiştir. Bunun dışında, yüz yüze eğitim süresince olması şeklinde, belirgin yardımla, istenen kalitede tamam-
13
eğitmenler, öğrenciler, sağlık personelleri ve kurum çalı- lamıştır. (4) uygulamayı istenen kalitede, kısmen bağımsız
şanlarının temas ve sağlık durumlarının yakından izlenmesi olarak yapar; becerinin özelliklerine bağlı olarak uygulama
ayrıca önem taşımaktadır (Tablo 1-4). Şehir dışında kalan veya tartışma bakımından, az miktarda yardım almıştır. (5)
ve yurt dışından gelen öğrencilerimiz için yurt temin edil- uygulamayı bağımsız olarak ve istenen kalitede yapar; ye-
mesi de idarelerin yüz yüze eğitime geçme kararı verirken terli güven duymadığında, eğitmenden onay veya önerile-
önlerindeki en önemli engeldir. Öğrencilerin yurtlarda tek rini alarak başarmıştır. (6) uygulamayı bağımsız olarak ve
odada kalması, devlet destekli yurtların yetersizliği ve yurt istenen kalitede yapmayı başarır.
işletmecilerinin pandemi koşullarından ekonomik olarak za-
rar görmesi yurt ücretlerini de arttırmış; pekçok öğrencimiz Ölçekte eğitmen ve öğrenci için ayrı ayrı olmak üzere geri
bu nedenle de sıkıntı yaşamıştır. Öğrencilerin Covid 19 bu- bildirim bölümleri de yer alabilir. Eğitmen geri bildiriminde:
laş riski dünyada ve ülkemizde en çok sosyal 1-4 skorlarında; öğrencinin becerisini geliştirmesi için ih-
ortamlarda ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin tiyacı olan spesifik önerileri verir; beceriye nasıl ulaşabile-
13
eğitim ortamları dışındaki saatlerde sosyal ceğini tarif eder. Skor 5’te; beceri gelişimini nasıl daha da
48 mesafe, maske ve temizlik kurallarına dikkat arttırabileceğini açıklar. Skor 6’da beceriyi mükemmel şekil-
sayfa