Page 50 - Gulsa Magazin 6
P. 50

etmelerinin kontrolü oldukça güçtür. Yüz-yüze klinik eğiti-
                                                              me başlayan öğrenciler aşı programlarından faydalanabilse
                                                              de klinik öncesi öğrencilerimizde henüz bu uygulama yapı-
                                                              lamamış; ülkemizdeki fiziksel alt yapı ve kalabalık öğrenci
                                                              gruplarına sahip kurumlar klinik öncesi eğitime online ola-
                                                              rak devam etme kararı almak zorunda kalmıştır.

                                                              Çukurova Üniversitesi’nde, preklinik uygulama dersleri için
                                                              yakın çekim videolar hazırlanarak salgın sürecinde online
                                                              uygulama eğitimleri sürdürülmüş;  7-8 yıldır uygulamalı
                                                                                           13
                                                              ev ödevi yapan öğrencilerin, evlerinde preklinik ödevler için
                                                              kurdukları atölyelerde, sürece kolayca adapte oldukları göz-
                                                              lenmiştir. Çene modellerini uygulama çalışmaları esnasında
                                                              evdeki atölye masalarında işkence aletlerine monte etmiş-
                                                              ler; böylece simülasyon ortamını taklit ederek çalışmışlardır.
                                                              Pandemi döneminde klinik öncesi uygulamalara yönelik ola-
                                                              rak total protez çalışmaları için hasta tomografilerinden 3
                                                              boyutlu yazıcı ile dişsiz çeneler oluşturulmuş; aynı yöntem-
                                                              le üretilen, pulpayı taklit eden yapay dişler üzerinde de çalı-
                                                              şılmıştır.  Bu uygulamalarda online geribildirime çok önem
                                                                     13
                                                              verilmiş; öğrencilerin ödevleri üzerinde yorumlar yaparken,
                                                              eğitmen tarafından sözlü videolar çekilmiş; videolar üzerin-
                                                              de öğrencilerin hataları çizimler yapılarak gösterilmiştir.

                                                              Klinik ortamda uygulamaların fazlaca mücadele ve risk teş-
                                                              kil etmesi nedeniyle değerlendirmeler genellikle online or-
                                                              tamda yapılmakta, performans görevleri uygulamaların de-
                                                              ğerlendirilmesi için öne çıkmaktadır.
                                                                                            13
          tarafından pandemi sürecindeki teorik ve uygulama eğitimi   Öğrencilerin uygulamaları yaparken kendi kendilerini de-
          ile değerlendirmelerde yaşanan sorunlar ve öneriler payla-  ğerlendirmelerine fırsat vermek, uygulamaları öğrenme-
          şılmış; Kongre Sonuç Bildirgesi kongre web adresinde, 20   lerinde kolaylık sağlamak için kontrol listeleri ve ölçeklerin
          Ocak  2021  tarihinden itibaren okuyucuların  dikkatine su-  hazırlanması ve uygulanması ayrıca önem kazanmıştır.
                                                                                                              24
          nulmuştur. 13                                       Uygulama eğitimleri esnasında eğitmenlerin uygulama
                                                              anında ve sonrasında yapacakları geri bildirimler, gerek kli-
          Klinik eğitimde işlem sırasında kişisel koruyucu ekipmanlar-  nik öncesi ve gerekse klinik uygulamalardaki öğrenci başa-
          la donatılmış, mesafeli ve seyreltilmiş öğrenci gruplarıyla   rıları üzerinde önemli etkiye sahiptir. 24,25
          (haftanın bir günü bir takım, ikinci gün diğer takım öğren-
          ci ile), bulaş riskini azaltmak için öğrenci takımlarında dört   Değerlendirme ölçekleri farklı yapılarda olabilir.  Örnek bir
                                                                                                      24
          elli çalışma planlanarak (bir öğrencinin uygulama yaparken   ölçeğin yapısı ve skor tanımlarını 1 en başarısız – 6 en başa-
          diğer öğrencinin akranına dental yardım yapması), ağız gar-  rılı olarak belirtecek olursak: 13
          garaları, rubber dam uygulamaları, doğal havalandırmalı,
          yüksek tavanlı ortamların olmadığı durumlarda aerosol içe-  (1) uygulamayı yapamaz; uygulama esnasında zarar ver-
          ren uygulamaların kabinlerde yapılması, yüksek emiş gü-  miştir veya önemli basamakları takip edememiştir. (2) uy-
          cüne sahip  aspiratör kullanılması,  hastalar  ve  öğrencilerin   gulamayı mevcut durumda bağımsız olarak yapamaz; uygu-
          HES kodu sorgulanması ve ayrı girişleri kullanarak kuruma   lamanın büyük bir kısmı eğitmen tarafından yapılmış veya
          alınmaları, ateş, öksürük vs bulguların işlem öncesinde ve   gösterilmiştir. (3) uygulamayı bağımsız olarak yapamaz;
          kuruma girişlerde sorgulanması gibi önlemlerin alınma-  uygulamayı, eğitmenin tarifi veya uygulamaya yardımcı
          sı önerilmiştir.  Bunun dışında, yüz yüze eğitim süresince   olması şeklinde, belirgin yardımla, istenen kalitede tamam-
                      13
          eğitmenler, öğrenciler, sağlık personelleri ve kurum çalı-  lamıştır. (4) uygulamayı istenen kalitede, kısmen bağımsız
          şanlarının temas ve sağlık durumlarının yakından izlenmesi   olarak yapar; becerinin özelliklerine bağlı olarak uygulama
          ayrıca önem taşımaktadır (Tablo 1-4). Şehir dışında kalan   veya tartışma bakımından, az miktarda yardım almıştır. (5)
          ve yurt dışından gelen öğrencilerimiz için yurt temin edil-  uygulamayı bağımsız olarak ve istenen kalitede yapar; ye-
          mesi de idarelerin yüz yüze eğitime geçme kararı verirken   terli güven duymadığında, eğitmenden onay veya önerile-
          önlerindeki en önemli engeldir. Öğrencilerin yurtlarda tek   rini alarak başarmıştır. (6) uygulamayı bağımsız olarak ve
          odada kalması, devlet destekli yurtların yetersizliği ve yurt   istenen kalitede yapmayı başarır.
          işletmecilerinin pandemi koşullarından ekonomik olarak za-
          rar görmesi yurt ücretlerini de arttırmış; pekçok öğrencimiz   Ölçekte eğitmen ve öğrenci için ayrı ayrı olmak üzere geri
          bu nedenle de sıkıntı yaşamıştır. Öğrencilerin Covid 19 bu-  bildirim bölümleri de yer alabilir. Eğitmen geri bildiriminde:
                      laş riski dünyada ve ülkemizde en çok sosyal   1-4 skorlarında; öğrencinin becerisini geliştirmesi için ih-
                      ortamlarda ortaya  çıkmıştır.   Öğrencilerin   tiyacı olan spesifik önerileri verir; beceriye nasıl ulaşabile-
                                               13
                      eğitim ortamları dışındaki saatlerde sosyal   ceğini tarif eder. Skor 5’te; beceri gelişimini nasıl daha da
                48    mesafe, maske ve temizlik kurallarına dikkat   arttırabileceğini açıklar. Skor 6’da beceriyi mükemmel şekil-



            sayfa
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55