Page 49 - Gulsa Magazin 6
P. 49

değişikliği ile ilgili programları                                          taramak,  durumlarının  aslında
          hakkında  Dental  Akreditasyon                                              acil bir durum olup olmadığı-
          Komisyonuna (CODA) bir rapor                                                nı  değerlendirmektir.  Sonraki
          sunması gerekmektedir.  Ak-                                                 adım,  dişhekimliği kurumunun
                               14
          reditasyon kurumları bu yönüy-                                              prosedürleri yerine getirmek
          le de eğitimde kalite güvence-     En büyük zorluk, dişhekimliği            için uygun koruyucu ekipman-
          sinin  oluşturulmasına  ilaveten   müfredatının önemli bir                  la donatılıp donatılmadığını
          önemli bir yer tutmaktadır.                                                 belirlemektir.   Dental acil
                                                                                                 29
                                             bileşeni olan doğrudan                   durumlarının immediat tedavi
          Amerika Birleşik Devletleri’nde                                             gerektirdiğini, rubber-dam ve
          doğrulanmış  COVID-19  vakala-     hasta tedavisini ertelemek               yüksek  hacimli aspiratörlerin
          rının artması ve birçok eyalet-    olmuştur. Hiçbir sanal                   kullanımının diş tedavisi sıra-
          te  uygulanan  evde  kalma  tali-                                           sında aerosol üretimini en aza
          matları ile dişhekimliği okulları;   oturum, hastalarla olan yakın          indirebileceği  bildirilmiştir.
                                                                                                              27
          öğrenciler, öğretim üyeleri ve     deneyimi kopyalayamaz.                   İyi havalandırılan izole edilmiş
          hastalar arasında artan endişe-                                             odalar veya negatif basınçlı
          yi yönetmek zorunda kalmış;                                                 odalar, şüpheli COVID-19 va-
                                   14
          bu durum ülkemizde de benzer                                                kaları  olan  hastalar  için  daha
          sorunları beraberinde getir-                                                uygun olacaktır.
          miştir. Amerikan Dişhekimliği
          Eğitim  Derneği  (ADEA)  bu  ko-                                            CDC (Centers for Disease
          nuda öncülük etmiş; çevrimiçi                                               Control and Prevention), mev-
          eğitim ve diğer yaratıcı öğretim yöntemleri gibi önerilerle,   cut pandemi sırasında sağlık uzmanlarına yardımcı olmak ve
          bu alışılmadık zamanlarda uygulanacak fikirleri ve kaynak-  onları desteklemek için kaynaklar sağlamış; klinik uygula-
          ları paylaşmak için ADEA Connect’i yayınlayarak fakülte ve   malar sırasında dikkat edilmesi gereken tedbirleri sıralamış-
          yöneticileri bir araya getirmiştir. 26              tır.  Dişhekimliği okullarının idaresi ayrıca klinikteki mevcut
                                                                30
                                                              politikaları ve acil durumlar için yürürlükte olan protokolleri
          Ülkemizde ve dünyada pek çok dişhekimliği eğitim kuru-  yeniden değerlendirebilir ve gelecekte başka bir acil du-
          mu acil durumlar dışında klinik faaliyetleri askıya almış ve   rumda bunları nasıl iyileştireceklerini öğrenebilirler. 14
          bazıları, preklinik  simülasyon laboratuvarı faaliyetlerinde
          sosyal  mesafeyi uygulayarak  ve  olağanüstü  hijyen kural-  Covid 19 pandemi sonrasında diş hekimliği tedavi süreçleri-
          larına dikkat ederek eğitime devam etmiştir. Bu seçeneğe   ni barındıran tüm eğitim ve tedavi kurumları Sağlık Bakanlı-
          sahip olmayan okullar için, eğitim için gereken zaman, in-  ğı talimatlarına uygun olarak kliniklerinde bir iyileştirme ça-
          san gücü ve teknoloji göz önüne alındığında, mankenlerle   lışmasına başlamış olsa dahi, fiziksel ve mali olanaksızlıklar
          simülasyonun çevrimiçi öğretilmesi çok zordur. Halihazırda   neticesinde, henüz tam olarak koşullar düzeltilememiştir.
          mevcut olsa bile, sanal gerçeklik sistemleri ve haptik tek-  Pekçok diş hekimliği fakültesinin fiziksel koşulları kalabalık
          nolojisi taşınabilir değildir ve bu nedenle salgın koşulların-  öğrenci mevcutları için bile yetersiz iken, özellikle 200’ün
          da kullanılması güçtür. Eğitim kurumlarında sınırlı sayıda ve   üzerindeki öğrenci sayıları ve tek bir klinik öncesi simülas-
          kapasitede  olan  bu  manken  simülasyon  laboratuvarlarının   yon laboratuvar ortamına sahip bu kurumlarda, küçük grup-
          sayılarının arttırılması sağlanmalıdır. Kalabalık sınıflara yö-  larla seyreltilmiş ve rotasyon halinde, eğitim çıktılarıyla
          nelik olarak düzenlenen laboratuvarlar yeniden gözden ge-  uyumlu olarak uygulama eğitimlerine devam etmek nere-
          çirilerek, daha küçük öğrenci grupları ve seyreltilmiş olarak   deyse imkansızlaşmıştır. Özellikle aşılanmanın sağlık perso-
          eğitim yapılabilir duruma gelmelidir. Pandemi, diş hekimliği   neli ve klinik öğrencilerimizde başlaması ve ikinci doz aşıla-
          eğitmenlerine ve yöneticilerine sanal gerçeklik uygulama   rın tamamlanmasını takiben, ülkemizde diş hekimliği eğitimi
          araçlarına yatırım yapılmasının ne kadar önemli olduğunu   veren kurumların çoğunluğu klinik öncesi veya klinik eğiti-
          da hatırlatmıştır.                                  me başlamış olsa dahi, korunması gereken mesafe ve kişisel
                        13
                                                              koruyucu ekipmanlarla çalışma zorluğu, fiziksel koşullardaki
          En büyük zorluk, dişhekimliği müfredatının önemli bir bile-  yetersizlikler, havalandırma ve temiz hava akışının sağlan-
          şeni olan doğrudan hasta tedavisini ertelemek olmuştur.    masındaki problemler, eğitmen, öğrenci, yardımcı personel
                                                          27
          Hiçbir sanal oturum, hastalarla olan yakın deneyimi kopya-  ve  hastalarda  yaşanan  endişe  ve  anksiyete  tutumları,  ça-
          layamaz. Covid 19 Pandemisi, rutin prosedürler sırasında   lışma ortamlarında sık yapılması gereken dezenfeksiyon ve
          yüksek aerosol ve damlacıkların üretildiği çalışma ortamının   havalandırma işlemleri öğrencilerin uygulama eğitimlerinde
          doğası nedeniyle diş hekimliği mesleği için benzersiz bir   mezuniyet yeterliklerine ulaşmaları konusunda sorun teşkil
          zorluktur. Koronavirüsün yayılmasını önlemek için özellikle   etmektedir. Bununla birlikte, salgın sonrasında yaşanan uy-
          de COVID-19’ un inkübasyon aşamasında standart önlem-  gulama eğitimlerindeki ertelemeler de öğrencilerin eğitim
          ler yeterli değildir.  Amerika Birleşik Devletleri’nde salgı-  çıktılarındaki kayıplarını telafi etmeyi hayli zorlaştırmakta-
                          28
          nın başlamasından kısa bir süre sonra ADA, kliniklerin tüm   dır.
          rutin veya elektif tedavileri askıya almasını ve dişhekimliği
          acil durumlarını yöneterek, sağlık sistemi üzerindeki yükü   Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi tarafından,
          hafifletmeye özen gösterilmesini tavsiye etmiştir. Benzer   11-15 Ocak 2021 tarihleri arasında online
          uygulama ülkemizde Sağlık Bakanlığı ve Pandemi Bilim Ku-  ortamda ve ilk defa düzenlenen 1.Uluslara-
          rulu önderliğinde, alanla ilgili tüm dernek ve kuruluşlar ta-  rası Diş Hekimliği Eğitimi Kongresine katılan
          rafından da önerilmiştir. Bu protokolün ilk adımı, hastaları   uluslararası ve ulusal 37 davetli konuşmacı   47


                                                                                                        sayfa
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54