Page 48 - Gulsa Magazin 6
P. 48
Tablo 4. Covid 19 Tarama Soruları*
Öğrenci Ad Soyadı: Sınıf: Öğrenci No:
Vücut ısınızı kontrol ettirin, ardından hastaneye, okul binasına, sınıf veya kliniğe girmeden önce aşağıdaki sorulara cevabınızı daire içine alın.
Aşağıdaki sorulardan herhangi birine “Evet” yanıtı verirseniz veya sıcaklığınız 37,3 ° C’den yüksekse hemen yol tarifi ve tavsiye için bir personel ile konuşun.
Vücut sıcaklığı C O
Öksürük var mı? Evet / Hayır
Nefes darlığı var mı? Evet / Hayır
Balgam çıkarıyor musunuz? Evet / Hayır
Boğaz ağrınız var mı? Evet / Hayır
Koku veya tat kaybı yaşıyor musunuz? Evet / Hayır
Burun akıntısı var mı? Evet / Hayır
Kas ağrılarınız var mı? Evet / Hayır
Başınız ağrıyor mu? Evet / Hayır
İshal veya mide bulantınız var mı? Evet / Hayır
Bildiğiniz kadarıyla, onaylanmış veya muhtemel bir Covid 19 vakasıyla yakın temasınız oldu mu? Evet / Hayır
Son 14 gün içinde yurtdışına veya yüksek riskli bir bölgeden seyahat ettiniz mi? Evet / Hayır
* COVID-19 Salgını Sırasında Diş Hekimliği Eğitimi İçin Kılavuz. https://adeap.org/Covid-19-committee 6
getirecek şekilde güvenilir ve geçerli olması gerekir. 24,25
Eğitmenlerin eleştirel ve yansıtıcı öğretmeyi, öğrencilerimi-
zin ise ömür boyu öğrenmeyi hedeflemesi beklenir. Önem-
li olan öğrencilerde bir yeterlilik oluşmasıdır. Günümüzde
“öğrenme için değerlendirme” ve “çıktıya dayalı değerlen-
dirme” görüşleri gündemdedir. Sınava yönelik çalışmada
bilginin %50’si bir haftada; soru çıkmayan konu ise tama-
men unutulmaktadır. Değerlendirme araçlarının geçerliliği,
güvenirliliği ve eğitime katkısı olmalıdır. Kuramsal ve uy-
13
gulamalı bilgiler; gözlem formları, kontrol listeleri ve başarı
testleri kullanılarak ölçülebilir. Öğrencileri sadece öğrendi-
ler mi diye sorgulamamak gerekir. Önemli olan şey, öğren-
diklerini yaşamlarında kullanabiliyor olmalarıdır. Eğitmen
kendisine; “Neden, ne için öğrendiler?”, “Öğrencinin ne işi-
ne yarayacak?”, “Nerede kullanacak?” sorularını sormalıdır.
Bunu sağlamak için, eğitimde karmaşık ve soyut düşünmeyi
gerektiren öğrenmeler olmalıdır. Öğrencilerin kendine özgü
yetenekleri gelişebilmelidir. Bilgi düzeyinin dışında, öğren-
cinin beceri ve yetkinlik boyutları geliştirilmelidir. 13
“Öğrendiler mi?” sorusunu yanıtlamak için kısa yanıtlı mad-
deler (sorular), boşluk doldurmalı, eşleştirme, doğru-yanlış
veya çoktan seçmeli sorular kullanılabilir; ama “Öğrendikle-
rini yaşam durumlarında kullanabiliyor mu?”, diye sorgula-
mak için; açık uçlu maddeler, performans görevleri, projeler,
portfolyolar ideal ölçme araçlarıdır. Değerlendirmeler; bir-
den fazla bilgiyi veya konuyu bir araya getirebilmelidir. 13
Diş hekimliği eğitim kurumlarının idari kadroları için en bü-
seyretmesi ve değerlendirme neticesinde alacağı puanla yük zorluk, değişen çevre ve yerel veya ulusal politikaları
motive edilmesi önemlidir. Uygulama eğitimleri için bilgisa- takip ederken öğrencilerin, öğretim üyelerinin ve hastaların
yar destekli öğrenim ve değerlendirmelerin kullanıldığı sa- sağlığını koruma görevini dengelemeye çalışmak ve aynı za-
nal uygulamalar geliştirilmelidir. Eğitmen ve öğrenci arasın- manda öğrencilerin eğitiminde sürekliliktir. Her dişhekim-
14
da klinik vaka-temelli tartışmalarda yüz yüze öğrenme daha liği eğitim kurumu, bu süre zarfında eğitim programında ne
etkili bir iletişim modelidir. Uzaktan, internet üzerinden tür değişikliklerin başarılı olacağını belirlemede kurumsal,
23
yapılan tartışmalar, daha rahat tartışma ortamı oluşturur- operasyonel, öğretme ve öğrenme kapasitesini göz önünde
ken, 3 boyutlu uygulamalarla desteklendiğinde, klinik eği- bulundurmalıdır.
tim öncesinde yapılabilecek basit ve güçlü bir ara aşamadır.
Amerika Birleşik Devletleri’ndeki 67 dişhekimliği fakülte-
Online eğitimde en çok zorlandığımız durum değerlendir- si arasında COVID-19 salgınının akademik bir bakış açısıyla
melerdir. Bir eğitim kurumunda “Değerlen- yönetilmesinde birçok benzerlik olsa da, yerel kurumların
diremezsen eğitemezsin!” sözünden yola politikalarına ve tavsiyelerine, enfeksiyonun yayılma de-
çıkarak, sınavların bilen öğrenciyle bilmeyen recesine ve fakülte ve diğer kaynaklara bağlı olarak, idare-
46 öğrenciyi ayırt etme sorumluluğunu yerine nin uzaktan eğitim, alternatif değerlendirme ve müfredat
sayfa