Page 47 - Gulsa Magazin 6
P. 47
Tablo 3. COVID-19 Salgını Sırasında Dişhekimliği Eğitimi Yönergeleri
Bölüm 2: Klinik eğitim*
Bölümler Öneriler
Aşağıdaki öğe, 1. bölümdeki öğelere eklendi.
1. Ateşli hastaları taramak için, eğitim hastanesi ortamında bir ön tanı ve triyaj sistemi kurulmalıdır.
Genel * Diş tedavisinie ihtiyaç duyan tüm hastalara telefonla triyaj yapılır. Hastanın dental durumu değerlendirilir ve bir klinikte tedavi gerekip
gerekmediği belirlenir. Klinik tedaviye alternatif olarak “teledentistry” seçeneği kullanılır.
2. Günde iki kez 500 mg / L klor dezenfektan ile zeminler silinerek klinikler temizlenmelidir.
Aşağıdaki öğe, 1. bölümdeki öğelere eklendi.
Eğitim 1. Eğitim hastanesine girmeden önce, öğrenciler ve hastalar tarama anketini yanıtlayarak ve triyaj yapılarak COVID-19 açısından taranmalı-
dır. Öğrenci ve hastanın ateşi (> 37.3 ° C) veya Ek 1’de listelenen semptomları olması durumunda, doğrulanmış veya muhtemel bir COVID-19
Hastanesine vakasıyla yakın teması olan hastalar ve son 14 gün içinde yurtdışına veya yüksek riskli bir bölgeden seyahat edenler eğitim hastanesine
Gelmeden giremez. Bu öğrenciler ve hastalar test için en yakın COVID-19 tarama tesisine sevk edilmelidir.
Önce 2. İdeal olarak, öğrenciler / personel ve hastalar eğitim hastanesine ayrı girişlerden girmelidir.
3. Öğrenciler kişisel koruyucu ekipman (KKE) (tıbbi önlükler, N95 dereceli solunum maskeleri veya maskeler, gözlükler, yüz siperi ve eldi-
venler gibi) giymelidir. Soyunma odalarında, güvenli fiziksel mesafeyi korumak için öğrenci sayısı sınırlandırılmalıdır.
Aşağıdaki öğe, 1. bölümdeki öğelere eklendi.
1. Her hasta randevusu için kullanılacak malzeme ve ekipman mevcut ve kolay erişilebilir, aerosol kontaminasyonundan korunmuş olmalıdır.
2. Tüm öğrenciler ve personel, eğitim sırasında her zaman KKE (tıbbi önlükler, N95 dereceli solunum maskeleri veya maskeler, gözlük, yüz
siperi ve eldivenler) giymelidir. Eğer N95 solunum maskeleri mevcut değilse, hem cerrahi maske hem de tam yüz siperi kullanılır. Herhangi
bir maskenin 4 saatten fazla takılmaması gerekir. Solunum maskeleri ve maskeler ıslanırsa daha sık değiştirilmelidir.
3. Tedaviden önce hastalar, povidon-iyot (% 1), setilpiridinyum klorür (% 0,05 ile % 0,05) gibi etkili antiseptikler içeren bir gargara ile
gargara yapmalıdır.
Klinik Eğitim 4. Mümkünse, hasta tedavisi için tek kullanımlık aletler ve malzemeler kullanılır.
Esnasında 5. Herhangi bir KKE malzemesi (tıbbi önlükler, N95 solunum maskeleri veya maskeler, gözlükler, yüz siperi ve eldivenler) kan, vücut sıvıları
veya salgılarla kirlenmişse tedavi sırasında, uygun şekilde derhal değiştirilmeli veya dezenfekte edilmelidir.
6. Tedavi sırasında ağır aerosol kontaminasyonuna maruz kalan maskeler, gözlükler, yüz siperleri ve diğer KKE öğelerine dokunulmamalıdır.
7. Vakum veya sakşın ile sık tükürük aspirasyonu, tedavi sırasında damlacık ve aerosol üretimini azaltabilir.
* Mümkün olduğunca aerosol üreten prosedürlerden kaçınılır. Dental piyasemenler ve hava / su şırıngası kullanmaktan kaçınılır. Ultrasonik
temizleyicilerin kullanılması tavsiye edilmez. Minimal invaziv / atravmatik restoratif tekniklere öncelik verilir (yalnızca el aletleri).
* Diş tedavisi için aerosol üreten prosedürler gerekliyse, damlacık sıçramasını en aza indirmek için dört elle diş hekimliği, yüksek tahliye
emiş gücü olan aspiratör ve rubber-dam kullanılır.
Aşağıdaki öğe, 1. bölümdeki öğelere eklendi.
1. Öğrenci kliniğinden ayrılmadan önce tüm personel ve öğrenciler el hijyeni yapmalıdır, yani elleri sabun ve suyla yıkamalı veya alkol bazlı
bir el dezenfektanı kullanmalıdır.
Klinik Eğitim * KKE’nin çıkarılmasından sonra el hijyeni, çıkarma işlemi sırasında çıplak ellere bulaşmış olabilecek patojenlerin uzaklaştırılması için özel-
Sonunda likle önemlidir.
2. Kullandıktan sonra, gözlükler ve yüz siperi % 75 etanol ile dezenfekte edilir ve yeniden kullanmadan önce iyice kurulanır.
3. Son olarak, hasta tedavisi tamamlandıktan ve öğrenci klinik oturumu tamamlandıktan sonra, öğrenciler soyunma odalarına gitmelidir.
Kıyafetler değiştirilir, yeni bir yüz maskesi takılır ve hemen eğitim hastanesi terk edilir. Bu durum idarenin yetki alanına göre değişebilir.
* COVID-19 Salgını Sırasında Diş Hekimliği Eğitimi İçin Kılavuz. https://adeap.org/Covid-19-committee 6
rileri öğretildiğinde tercih edilir. Eşzamansız öğretim, işbir- açıkça ifade etme ve akranlarının görüşlerini dinleyerek yo-
liğine dayalı öğrenmeyi kolaylaştırmak için benimsenebilir; rumlama gibi üst düzey becerilerinin klinik öncesi sınıflarda
ancak deneyimli öğretim üyeleri tarafından yönetilmesi kazanılması gerekir.
gerekebilir. Öğrencilerin eş zamansız öğrenimde dersleri
tekrar etmelerinin sağlanması güçtür; bu durum bilgi kaza- Klinik öncesi teorik ve vaka temelli uygulamalar, EDpuzzle
nımlarında eksiklere yol açmaktadır. Hem eşzamanlı hem de gibi platformlar kullanılarak gömülü sınav soruları içeren
eşzamansız öğelere sahip harmanlanmış öğrenme, entegre videolar olarak sunulabilir. EDpuzzle, öğrenci katılımını
21
içeriğin öğretilmesi ve bunun klinik senaryolarda uygulan- artırarak video izlemeyi öğrenci merkezli bir etkinliğe dö-
masında, tıp eğitiminde olduğu gibi etkili olabilir. Ters- nüştüren yenilikçi bir araçtır. Öğretim kadrosunun, öğren-
19
yüz sınıf teknikleri, öğrencilerin derse katılmadan önce cilerin videoyu izlerken cevaplamaları için klinik bir videoya
çevrimiçi modülleri gözden geçirmelerini gerektirir. Prob- anında geri bildirimle zaman ayarlı soruları yerleştirmesine
leme dayalı öğrenme (PDÖ) yaklaşımları, önemli kavramla- olanak tanır. Öğrenme deneyimini geliştiren klinik videolar
rın anlaşılmasını sağlayabilir ve eleştirel düşünme üzerine öğretim üyeleri tarafından da oluşturulabilir. Bu videoları
inşa edilebilir. Öğrenciler sanal sınıflarda soru-cevap ve oluşturmak zaman alıcı olabileceğinden, bu kaynakları di-
vaka-temelli küçük grup tartışma derslerinin derse katılımı ğer eğitim kurumlarıyla paylaşmak faydalı olabilir. Klinik
22
arttırıp, tükenmişlik ve demotivasyonu azaltacağını bildir- öncesinde videolar ile öğrencilerin uygulamaları öğrenmesi
mişlerdir. Derslerin içinde puanlamaya katılmayan küçük teşebbüsü eğitmenlerde çoğu zaman hayal kırıklığı ile so-
20
sınavların olmasının, derse katılım ve konunun anlaşılması- nuçlanmaktadır. Öğrencilerin videoları nasıl ve ne şekilde
nı güçlendireceğini ifade etmişlerdir. Ters yüz öğrenim ve seyrettiği kontrol edilememekte; uygulama
teknolojinin derslerin içeriğine katılmasının sanal ortamda başarısına yansımaları da yeterli olmamak-
öğrenmeleri için faydalı olacağı konusunda görüş bildirmiş- tadır. Videoların gömülü sorular ve sınavlarla
lerdir. Öğrencilerimizin tartışma yapabilme, görüşlerini desteklenmesi ile öğrencinin videoları ilgiyle 45
20
sayfa