Page 43 - Gulsa Magazin 6
P. 43
Pandemi ekonomik, kültürel ve eğitim faaliyetlerini önemli
ölçüde etkilemiş; diş hekimliği eğitimi de bu olumsuz tab-
lonun dışında kalamamıştır. Diş hekimliği eğitimi genel ola-
rak sınıflarda büyük / küçük gruplarla teorik ders anlatımı,
simülasyon ve klinik ortamlarda uygulamalı olarak yürütül-
mektedir. Pandemi süresince tüm dünyada ve ülkemizde Hazırlıksız yakalandığımız
öğrencilerin müfredattan uzak kalmamaları için teorik ders-
ler çevrimiçi (online) olarak yürütülmüştür. Asya Pasifik ve halde, eğitim öğretim
Avrupa ülkelerinin bir çoğunda simülasyon ve klinik eğitim yaklaşımlarının günümüzde,
dersleri askıya alınmış veya ertelenmiştir. 4,5
salgın başlangıcındaki
Dünyada ve ülkemizde sağlık alanında ilk önlemler hasta durumda olmaması,
tedavisi için gerekli koşulların temini ve belirlenmesi için
hazırlanan klinik rehberler yoluyla sağlanmış; dişhekimliği ülkemizde ve dünyada dijital
eğitimi için büyük önem taşıyan simülasyon eğitimi, teorik
eğitim ve klinik beceri eğitimi ortamlarını güvenli hale getir- okur-yazarlığın geliştirilmiş
meyi kolaylaştıracak olan COVID-19 yönergelerini formüle olduğunun bir göstergesidir.
etmenin gerekli olduğu düşünülmüştür. Bu tarz yönergele-
rin hazırlığı gelecekte oluşabilecek pandemiler için de fay-
dalı olacaktır ve bu nedenle Aysa Pasifik Diş Hekimliği Eği-
timi Birliği (Association for Dental Education, Asia Pacific
- ADEAP), Covid 19 pandemisi boyunca diş hekimliği eğitimi-
nin güvenli şekilde yapılabilmesi için yönergeler geliştirmiş
ve yayınlamıştır (Tablo 1-4).
6
eğitim yöntemine destek olarak kullanılmakta; hatta gele-
COVID-19 salgını şüphesiz pek çok zorluk sunmanın yanı neksel eğitim yöntemiyle mukayese edildiğinde diş hekim-
sıra, diş hekimliği eğitiminde devrim yapma fırsatı da ver- liği öğrencilerinin kavramsal bilgi edinmeleri açısından fark
8
miştir. Winston Churchill’in de dediği gibi “iyi bir krizin boşa olmadığı ileri sürülmektedir. Böyle bir krizin yaşanması,
7
gitmesine asla izin verme” sözünden yola çıkılarak, pek çok online – çevrimiçi – uzaktan – elektronik veya teknolojiyle
eğitim kurumu değişen koşullar için eğitim-öğretim ortam- geliştirilen, hangi isimle adlandırırsanız fark etmez, gele-
ları ve yöntemlerinde yenilikçi yaklaşımlar geliştirmiş; bu neksel eğitim yöntemleri dışında başka bir eğitim yöntemini
yöntemler arasında en çok öne çıkan online eğitim-öğrenim tercih değil, zorunluluk haline getirmiştir. Eğitimde seneler
olmuştur. Aslında teknolojiyle geliştirilmiş öğrenim (tech- içinde alınacak mesafe, Covid-19 salgını ne-
nology-enhanced learning), elektronik öğrenim (e-lear- deniyle bir ayın içinde yaşanmış; eğitmenler
ning) son on senedir birçok ülkede diş hekimliği kavramsal ve kurumlar online eğitim yaptıklarını zan-
nederek, aslında pandemi dönemi için acil 41
sayfa