Page 43 - Gulsa Magazin 6
P. 43

Pandemi ekonomik, kültürel ve eğitim faaliyetlerini önemli
         ölçüde etkilemiş; diş hekimliği eğitimi de bu olumsuz tab-
         lonun dışında kalamamıştır. Diş hekimliği eğitimi genel ola-
         rak sınıflarda büyük / küçük gruplarla teorik ders anlatımı,
         simülasyon ve klinik ortamlarda uygulamalı olarak yürütül-
         mektedir.  Pandemi süresince  tüm  dünyada  ve ülkemizde       Hazırlıksız yakalandığımız
         öğrencilerin müfredattan uzak kalmamaları için teorik ders-
         ler çevrimiçi (online) olarak yürütülmüştür. Asya Pasifik ve   halde, eğitim öğretim
         Avrupa ülkelerinin bir çoğunda simülasyon ve klinik eğitim    yaklaşımlarının günümüzde,
         dersleri askıya alınmış veya ertelenmiştir. 4,5
                                                                       salgın başlangıcındaki
         Dünyada ve ülkemizde sağlık alanında ilk önlemler hasta       durumda olmaması,
         tedavisi için gerekli koşulların temini ve belirlenmesi için
         hazırlanan klinik rehberler yoluyla sağlanmış; dişhekimliği   ülkemizde ve dünyada dijital
         eğitimi için büyük önem taşıyan simülasyon eğitimi, teorik
         eğitim ve klinik beceri eğitimi ortamlarını güvenli hale getir-  okur-yazarlığın geliştirilmiş
         meyi kolaylaştıracak olan COVID-19 yönergelerini formüle      olduğunun bir göstergesidir.
         etmenin gerekli olduğu düşünülmüştür. Bu tarz yönergele-
         rin hazırlığı gelecekte oluşabilecek pandemiler için de fay-
         dalı olacaktır ve bu nedenle Aysa Pasifik Diş Hekimliği Eği-
         timi Birliği (Association for Dental Education, Asia Pacific
         - ADEAP), Covid 19 pandemisi boyunca diş hekimliği eğitimi-
         nin güvenli şekilde yapılabilmesi için yönergeler geliştirmiş
         ve yayınlamıştır (Tablo 1-4).
                                 6
                                                              eğitim yöntemine destek olarak kullanılmakta; hatta gele-
         COVID-19 salgını şüphesiz pek çok zorluk sunmanın yanı   neksel eğitim yöntemiyle mukayese edildiğinde diş hekim-
         sıra, diş hekimliği eğitiminde devrim yapma fırsatı da ver-  liği öğrencilerinin kavramsal bilgi edinmeleri açısından fark
                                                                                      8
         miştir.  Winston Churchill’in de dediği gibi “iyi bir krizin boşa   olmadığı ileri sürülmektedir.  Böyle bir krizin yaşanması,
               7
         gitmesine asla izin verme” sözünden yola çıkılarak, pek çok   online – çevrimiçi – uzaktan – elektronik veya teknolojiyle
         eğitim kurumu değişen koşullar için eğitim-öğretim ortam-  geliştirilen, hangi isimle adlandırırsanız fark etmez, gele-
         ları ve yöntemlerinde yenilikçi yaklaşımlar geliştirmiş; bu     neksel eğitim yöntemleri dışında başka bir eğitim yöntemini
         yöntemler arasında en çok öne çıkan online eğitim-öğrenim   tercih değil, zorunluluk haline getirmiştir. Eğitimde seneler
         olmuştur. Aslında teknolojiyle geliştirilmiş öğrenim (tech-  içinde alınacak mesafe, Covid-19 salgını ne-
         nology-enhanced learning), elektronik öğrenim (e-lear-  deniyle bir ayın içinde yaşanmış; eğitmenler
         ning) son on senedir birçok ülkede diş hekimliği kavramsal   ve  kurumlar  online  eğitim  yaptıklarını  zan-
                                                              nederek,  aslında pandemi dönemi için acil    41


                                                                                                        sayfa
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48